čtvrtek 12. listopadu 2015

Bramborový čtvrtek

Ani nevím, jestli se mi povede vypsat všechno, co jsme dneska prožili. Ale aspoň střípky ze čtvrtečního bramborového dne si neodpustím. Nejdřív děkuji všem rodičům za pomoc s bramborovými tiskátky. Když jsem viděla tiskátko v podobě koně, sněhuláka nebo berušky, padala jsem v úžas. Když si vzpomenu na svoje obdélníčky nebo trojúhelníčky... Ale i ty byly - a společně jsme vytvořili krásné dílo.










Hned ráno (po povídání v kruhu) jsme se podívali na video, jak je to s brambory.



Kluky fascinovaly traktory a všechny stroje, všichni jsme se shodli na tom, že cesta brambor je opravdu dlouhá a že bychom nechtěli vybírat brambory několik dní za sebou.

Popsali jsme si rostlinu, zjistili, co je to hlíza a porovnali obrázky v encyklopedii se skutečností.


A pak už přišla práce s učebnicemi, pracovními listy, informacemi. Zjišťovali jsme, jak se říká bramborám nejen v Čechách, ale i na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku, Španělsku nebo Americe. Že erteple, batáty nebo zemáky značí pořád to samé.

Počítali jsme, luštili šifry, větší děti se musely orientovat v tabulkách a grafech, aby zjistily, jak se vyvíjela cena brambor nebo která země na světě vypěstuje kolik milionů tun brambor. Popisovali jsme rostlinu, četli jsme básničky, zpívali písničky a dokonce jsme si zahráli na scenáristy bramborového divadla. Pojmenovali jsme loutky a vymysleli dialogy.




















A ochutnali jsme syrové brambory.



A pak už přišly na řadu pokusy. Co to je škrob? Jak vypadá brambora pod mikroskopem? A jak vypadá škrob pod mikroskopem? Co se stane, když se škrob zakápne jódem? Proč brambory hnědnou? Jak vypadá list a stonek hodně zvětšený? To všechno jsme zkoumali a zakreslovali a zapisovali...


































Pozorovali jsme i housenku mandelinky bramborové:


Někdo si vytvořil bramborové panáčky a větší děti popisovaly Mr. and Ms. Potato v angličtině:



Na konci dne jsme ještě ochutnali pečené brambory. Taková dobrota!



Dozvěděli jsme se fůru věcí. Všichni skvěle spolupracovali. Každý si z dnešního dne odnesl to, co potřeboval. A my s Jarkou jsme byly nadšené, kolik jsme toho společně stihli, o čem všem jsme měli možnost mluvit a že děti jsou nadšené i z tak obyčejných témat, jako je třeba BRAMBORA...



Žádné komentáře:

Okomentovat