neděle 9. června 2019

O dnu v pyžamech (a o nočních košilkách)

Ve čtvrtek jsme do školy přišli v pyžamech a zůstali tu až do pátečního rána. Den byl plný zážitků...

V první a páté třídě jsme zahájili den indiciemi: BRATŘI, PEPA, BUCHENWALD, PEJSEK, PYŠNÁ... Víte, co bylo našim tématem? Ano - Josef Čapek (pro páťáky) a jeho pohádka O pyšné noční košilce (pro prvňáky) z knihy Povídání o pejskovi a kočičce.

Začali jsme společnou prací - ve skupinách, kde byl vždy páťák i prvňák, jsme vyráběli noční košile. Pravidla byla jednoduchá: Pomocí houbičky a barev vytvořit na košili pravidelný vzor. Košile měla být "ušita" na míru nejmenšímu členovi skupiny.








Spolupráce byla bezproblémová, v červnu už celkem nemáme potíže pracovat v heterogenních skupinách, vzájemně si pomáhat, dělit se o práci... I prezentovat nám šlo celkem dobře:






Rytmy na košilkách jsme tleskali, zpívali, cvičili, ... a pak už jsme se rozdělili do dvou skupin podle ročníků.

Prvňákům jsem přečetla začátek pohádky a pak měli sami doplňovat slova do textu. Nebylo to úplně snadné, ale zvládli jsme to všichni. Stejně jako předvídání. Klasické pohádky už děti moc neznají, tak pokračování příběhu děti popsaly různě:

Po dalším čtení měly děti dokreslit košilku tak, jak si představují, že ji vyzdobili andílci z pohádky. Podívejte se, jak vypadalo několik vyzdobených košilek:




Pohádku jsme dočetli a nakonec se na ni podívali i na YouTube. Myslím, že teď už ji všichni velmi dobře známe.

S páťáky jsme se zaměřili na osobnost Josefa Čapka. Ve vlastivědě probíráme druhou světovou válku, tak jsme se věnovali hlavně konci života tohoto umělce. Hádali jsme, proč asi své poslední obrazy pojmenoval Oheň a Touha, jak na nás působí, hledali jsme shodnosti i rozdíly v jednotlivých obrazech těchto cyklů.

Stejně jako Josef Čapek, i my jsme šli s kůží na trh a psali volné psaní na téma textu, který děti dostaly... Předtím jsme se ještě podívali na Lidové noviny z předválečné doby a sledovali jsme kreslené vtipy, které tam Čapek psal...




Měli jsme i plno otázek:

  • Kdo byl starší - Karel, nebo Josef?
  • Jaké to bylo v koncentračním táboře?
  • Co tam Čapek asi dělal?
  • Jak to, že oba bratři byli umělci - po kom to měli?
  • V jakém roce kdo z bratrů umřel?
  • Byl v táboře hubený?
  • Kde byl Karel, když Josef byl v táboře?
  • Proč ho zatkli - jen kvůli kreslení?
  • Co by se stalo, kdyby ho neodvedli?
  • Byl Josef Čapek i v Terezíně?
  • Myslela na něj jeho rodina?
  • Kdy napsal Pejska a kočičku?
  • Kdo byl jeho inspirace?
  • Byli si bratři blízcí?

a další a další...

Na některé jsme odpověď našli (víme, kdo byl starší - i že Karel Čapek se druhé světové války nedožil). Na některé odpověď nemáme... Ale máme o čem přemýšlet.

Žádné komentáře:

Okomentovat