Pamatujete si ještě ze školních dob, co jsou to prvočísla? Definice říká, že prvočíslo je přirozené číslo větší než 1, které je dělitelné jen dvěma děliteli: jedničkou a samo sebou.
My jsme na to šli se čtvrťáky trochu jinak.
Figurální čísla už zvládáme a známe některé vztahy mezi čtvercovými a trojúhelníkovými čísly. A tak jsme si tentokrát hráli s obdélníkovými čísly. Jak se to dělá? Úplně jednoduše. Vezmete si žetonky a zkusíte je poskládat do obdélníků. Pokud složíme jeden obdélník (např. jednu řadu z osmi žetonků), jde o jednoobdélníkové číslo. Osm žetonků ale můžeme složit i do obdélníku 2x4 žetonky - pak je to číslo dvouobdélníkové.
Která z čísel od jedné do padesáti se dají složit POUZE jako jednoobdélníková? To bylo naše zadání úlohy. A tak jsme si vzali žetonky a skládali jsme...
Pokud jsme našli víc možností (jako třeba u čísla osm), přeškrtli jsme ho v seznamu. Naopak jsme kroužkovali ta čísla, která jsou pouze jednoobdélníková.
Někdo samozřejmě ihned hledal zákonitosti a fígle.
"Jsou to všechna lichá čísla!" prohlásil někdo. Třída ale oponovala: "A co 27?"
"Jsou to čísla, která nejsou v násobkové tabulce," prohlásil někdo další. "A co čísla 1-10 v prvním řádku a sloupci?" oponoval druhý.
Tyhle diskuse napříč třídou jsou velmi cenné - a já jsem ráda, že jsou jich děti schopné. Že dokážou argumentovat, nebojí se toho, říct svůj názor, i když není správný. Dokážou se domluvit - bez hádek (v drtivé většině případů) a bez strachu. O to nám v matematice jde. Abychom společně dokázali nahlédnout do tak složité problematiky, jako jsou např. prvočísla.
A že je u toho plno dalšího "počítání", to si asi dovedete představit :)
A jak to skončilo?
Zakroužkovaná čísla jsou PRVOČÍSLA - takže je zatím máme od 0 do 50. Někomu to ale nestačilo a chtěl zkoumat dál - takže si nadepsal řadu od 51 do 100. A doma to prý zkusí i bez žetonků :)
Žádné komentáře:
Okomentovat