V pondělí odpoledne dostali čtvrťáci úlohu, ve které měli spočítat obsah několika trojúhelníků. Pracujeme ve čtvercové síti (rozměr čtverce je 1x1 cm). Prvních několik trojúhelníků děti spočítaly bez problémů. Diskuse nastala u posledního.
Schválně, jaký obsah má tento trojúhelník? |
Děti se nemohly shodnout. Pět, nebo šest čtverců? Pondělní hodina končila, přesto jsme stihli ještě malé vysvětlení.
Musela jsem ale vzhledem k času "vyhnat" děti do družiny a domů. Na tabuli jsme si problém nechali. V úterý to bylo to první, po čem děti šly. Přidali se i páťáci. Hned na ranním kruhu měly děti potřebu se k úloze vrátit.
Všem bylo jasné, jak poskládat čtverce (v obrázku vybarvené). Ale co s těmi dvěma bílými "kousky"? Dávají dohromady jeden čtverec?
Názory se různily. Jak ale dokázat, že obě části jsou půlky čtverce a dvě půlky dají dohromady jeden čtverec? Není to vůbec jednoduché...
"To ale není písek, to je tabule!"
Je polovina a polovina jeden celek?
Může každá polovina vypadat jinak?
Jak to co nejjednodušeji ukázat?
Děti popsaly celou tabuli. Způsobů řešení bylo několik. Jen můj telefon nezvládl všechno natočit... :(
Žádné komentáře:
Okomentovat