Ani nevím, jestli se mi povede vypsat všechno, co jsme dneska prožili. Ale aspoň střípky ze čtvrtečního bramborového dne si neodpustím. Nejdřív děkuji všem rodičům za pomoc s bramborovými tiskátky. Když jsem viděla tiskátko v podobě koně, sněhuláka nebo berušky, padala jsem v úžas. Když si vzpomenu na svoje obdélníčky nebo trojúhelníčky... Ale i ty byly - a společně jsme vytvořili krásné dílo.
Hned ráno (po povídání v kruhu) jsme se podívali na video, jak je to s brambory.
Kluky fascinovaly traktory a všechny stroje, všichni jsme se shodli na tom, že cesta brambor je opravdu dlouhá a že bychom nechtěli vybírat brambory několik dní za sebou.
Popsali jsme si rostlinu, zjistili, co je to hlíza a porovnali obrázky v encyklopedii se skutečností.
A pak už přišla práce s učebnicemi, pracovními listy, informacemi. Zjišťovali jsme, jak se říká bramborám nejen v Čechách, ale i na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku, Španělsku nebo Americe. Že erteple, batáty nebo zemáky značí pořád to samé.
Počítali jsme, luštili šifry, větší děti se musely orientovat v tabulkách a grafech, aby zjistily, jak se vyvíjela cena brambor nebo která země na světě vypěstuje kolik milionů tun brambor. Popisovali jsme rostlinu, četli jsme básničky, zpívali písničky a dokonce jsme si zahráli na scenáristy bramborového divadla. Pojmenovali jsme loutky a vymysleli dialogy.
A ochutnali jsme syrové brambory.
A pak už přišly na řadu pokusy. Co to je škrob? Jak vypadá brambora pod mikroskopem? A jak vypadá škrob pod mikroskopem? Co se stane, když se škrob zakápne jódem? Proč brambory hnědnou? Jak vypadá list a stonek hodně zvětšený? To všechno jsme zkoumali a zakreslovali a zapisovali...
Pozorovali jsme i housenku mandelinky bramborové:
Někdo si vytvořil bramborové panáčky a větší děti popisovaly Mr. and Ms. Potato v angličtině:
Na konci dne jsme ještě ochutnali pečené brambory. Taková dobrota!
Dozvěděli jsme se fůru věcí. Všichni skvěle spolupracovali. Každý si z dnešního dne odnesl to, co potřeboval. A my s Jarkou jsme byly nadšené, kolik jsme toho společně stihli, o čem všem jsme měli možnost mluvit a že děti jsou nadšené i z tak obyčejných témat, jako je třeba BRAMBORA...
Žádné komentáře:
Okomentovat